Biechtstoel zuidzijde

Eikenhout; hoogte ca. 600 cm
Kast Antwerpen; Beelden voor de kast: P.J. de Cuyper, Antwerpen
Beelden bovenop: Peeters-Divoort; Turnhout 1847

Beschrijving

De twee grote biechtstoelen in de stijl van de Vlaamse neobarok, waarover de kerk vanaf 1847 beschikt, zijn vrijwel identiek: alleen de beelden zijn verschillend. Het dak van de biechtstoelen wordt gedragen door twee klassieke Corinthische zuilen. De hoeken van het gebroken fronton worden bekroond door putti, engeltjes, die een guirlande van weelderige vruchten vasthouden. Tegen de rugpanelen zijn drie medaillons aangebracht met voorstellingen in reliëf. De ruimte tussen priester en biechteling is gescheiden door een wand met daarin een raampje van mooi maaswerk.

Voor op elke biechtstoel staan twee bijna manshoge beelden van heiligen die, bekend om hun boetvaardig leven, een voorbeeld voor een goede biecht kunnen zijn . Een derde beeld met dezelfde grootte en symboliek staat boven op elk meubel. De eikenhouten beelden zijn niet beschilderd.

Op de biechtstoel in de zuidelijke zijbeuk zien we op de medaillons: in het midden Christus, links (mogelijk) Johannes en rechts Maria. Voor de biechtstoel staat Maria Magdalena met een schedel in haar hand, berouwvol omhoog kijkend. Links van haar staat Petrus, die met de sleutels in zijn hand een omgekeerd kruis omvat. Hij wilde immers niet op dezelfde manier als Christus gekruisigd worden, maar met zijn hoofd naar beneden.

Boven op de biechtstoel staat een halfgeklede H. Hieronymus die zich met een steen op de borst slaat, een teken van boetedoening. De kerkvader Hieronymus (340-420) is vooral bekend om zijn vertaling van de bijbel uit het Hebreeuws en Grieks in het Latijn (Vulgaat-bijbel). Hij is hier afgebeeld als boetende kluizenaar omdat hij zo de laatste jaren van zijn leven in Bethlehem heeft doorgebracht.

De biechtstoel is geen overbodig meubel geworden want het sacrament van de biecht is niet afgeschaft.


grote afbeelding

detail  - detail  - detail  - plaats