Sint Anna-te-Drieën

Eikenhout: hoogte 62 cm
Opper-Gelre; 1e kwart 16e eeuw

Beeldbeschrijving

De groep van Sint-Anna-te-Drieën bestaat uit de figuren van de Heilige Maria, haar moeder Anna en het Kind Jezus, dat zijn armen uitstrekt naar Anna. De laatste, gekleed als een oudere vrouw, zit op een bankje. Zij draagt een kin- en hoofddoek en is gesluierd. De naast haar staande Maria is gekroond en zij draagt haar naakte zoon Jezus op haar arm. Anna wijst in een geopend boek, een verwijzing naar haar opvoedende taak jegens Maria en haar kleinkind.

De nu zichtbare polychromie is van na de 2e W.O. en werd aangebracht door het atelier van Gerard Jansen uit Den Haag. Opvallend is de geheel bewerkte achterkant van het beeld.
De haren van Maria, die achter over haar kleed vallen, de rechterarm van Anna, haar hoofddoek en haar mantel zijn volledig uitgewerkt. Deze bewerkte achterzijden van beelden zijn een typisch kernmerk van de werken uit het atelier van de Meester van Elsloo, de beeldsnijder die in het eerste kwart van de 16e eeuw in Roermond en omgeving werkzaam was.

Verering

De feestdag van Sint Anna is op 26 juli.

De verering voor Anna begon in de vijfde/zesde eeuw in het Midden-Oosten en zij verspreidde zich ook spoedig naar het westen. De Sint-Anna-te-Drieën beeldgroep ontstond tegen het einde van de 15e eeuw. Het is een cultusbeeld dat men in allerlei maten en vormen tegenkomt en in praktisch elke parochiekerk is er wel een exemplaar van aanwezig. Van hogerhand heeft de kerk de afbeelding altijd gepropageerd, waarschijnlijk ook om het gezinsleven weer centraal te stellen.


grote afbeelding

detail 1  - plaats